Ana Sayfa Arama Galeri Video Yazarlar
Yayın/Gazete
Yayınlar
Kategoriler
Servisler
Nöbetçi Eczaneler Sayfası Nöbetçi Eczaneler Hava Durumu Namaz Vakitleri Gazeteler Puan Durumu
WhatsApp
Sosyal Medya

Ödeme İste özelliği nedir, nasıl açılır ? 7 soruda “Ödeme İste” sistemi!

“Ödeme Talebi” kavramı, alacaklının borçlu kişiden ödeme istemesine dayanır; bu süreç, borçlunun bu talebe yanıt vermesini içerir. Sistem, kiracının kira ödemelerini hatırlatması, öğrenciye harçlık gönderilmesi gibi durumlarla ilgili kolaylıklar sunarak bu süreci yönetmeyi amaçlar.


"Ödeme Talebi" kavramı, alacaklının

Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası (TCMB) ve Bankalararası Kart Merkezi (BKM) iş birliğiyle hayata geçirilen “Ödeme İste” sistemi, hızlı ve sürekli fon transferlerini sağlayan FAST sisteminde müşteri deneyimini iyileştirmeyi amaçlayan değerli bir hizmet olarak sunuldu.

TCMB’nin resmi web sitesinde paylaşılan bilgilere göre, “Ödeme İste” sistemi, müşterilere anlık ve etkili bir transfer deneyimi sunarak finansal işlemleri kolaylaştırmayı hedeflemektedir.

“Ödeme İste” sistemi, para transferi talebinde bulunan kişinin IBAN numarası, ismi, talep tutarı ve talep geçerlilik süresini banka aracılığıyla girdiği bir sistemdir. Gönderim yapılacak kişinin bankası, kendi uygulaması üzerinden uyarı alır ve transferin gerçekleştirilip gerçekleştirilmemesini sorar. Onay verildiğinde, para hemen FAST sistemi üzerinden gönderilir. Bu sistem, kiracıya kira ödemelerini hatırlatma, öğrencilere harçlık gönderme, borçlara ek süre tanıma gibi durumlarda kolaylık sağlar.

Bankaların yaptığı açıklamalara göre, kendi mobil uygulamalarını “Ödeme İste” sistemine uygun hale getirdikleri ve bu sistemi destekledikleri belirtilmektedir. VakıfBank’ın açıklamasına göre, bankanın mobil uygulaması ve internet bankacılığı kullanan bireysel ve ticari müşteriler, “Ödeme İste” hizmeti sayesinde güvenli, hızlı ve kullanıcı dostu bir ödeme deneyimi yaşamaktadırlar. Projenin, müşteriler arasındaki ödeme taleplerini kolaylaştırarak finansal işlemleri daha erişilebilir hale getirdiği vurgulanmaktadır.

VakıfBank Genel Müdür Yardımcısı Ferkan Merdan, “Ödeme İste” özelliğinin kullanıcıların çoklu ödeme taleplerini gerçekleştirmelerinin yanı sıra, fatura ödemeleri veya kart harcamaları gibi ödemeleri de farklı kişilerle paylaşma imkanı sağladığını belirtti.

Merdan, projenin ödeme işlemlerini kolaylaştırma konusundaki önemine vurgu yaparak, “VakıfBank, bu projeye olan katkısıyla ödemelerin dijital kolaylığında yeni bir boyut sunuyor. Dijitallik sadece bugünün kolaylığını sağlamakla kalmaz, aynı zamanda yarının temellerini oluşturmak için de önemlidir. Bu perspektifle ‘dijital kolaylaştırır’ vizyonumuzla Ödeme İste’yi müşterilerimize sunuyoruz.” dedi.

Garanti BBVA Genel Müdür Yardımcısı Murat Çağrı Süzer ise yaptığı açıklamada, “Ödeme İste” özelliğinin taraflar arasındaki transfer işlemlerini kolaylaştırmak adına geliştirildiğini ve para talep etmenin yeni ve alternatif bir yolunu sunmanın öne çıkan bir özellik olduğunu belirtti.

“Bu özellik, müşterilerimize, beklentileri doğrultusunda veya nakit ihtiyacı olduğunda Garanti BBVA veya diğer bankalardaki tanıdıklarının hesaplarına para transferi talebinde bulunma imkanı sunuyor. Müşteriler, tanıdıklarının hesap bilgilerini girerek ödeme taleplerini başlatabilir ve karşı tarafın onayıyla birlikte ödeme, hızlı ve güvenilir FAST sistemini kullanarak anında gerçekleşir. Örneğin, harçlık talepleri, acil nakit ihtiyaçları veya beklenen ödemeler gibi durumlarda, dijital kanallarımız aracılığıyla kolayca para transferi talep edebilirler.”

İş Bankası tarafından yapılan açıklamada da, bu sistemle banka müşterilerinin farklı ihtiyaçlar veya alacaklar için nakit taleplerini dijital bankacılık kanalları üzerinden ödeme yapacak tarafa ileterek kolayca ödeme talep edebilecekleri belirtilerek, müşteri talebinin onaylanması durumunda ilgili tutarın anında hesaba geçeceği ifade edildi.

“Ödeme İste” sistemine ilişkin merak edilen 7 soru ve 7 cevap şöyle:

Soru 1: “Ödeme İste” sistemi nedir?

Cevap 1: Sistem, ödemeler öncesinde alacaklının borçludan ödeme talep etmesi, borçlunun ise bu talebe yanıt vermesi esasına dayanıyor. “Ödeme İste”, bir ödeme sistemi ve ödeme aracı/kanalı değil, ödeme öncesi kullanılan bir altyapı özelliği taşıyor.

Soru 2: “Ödeme İste” sisteminin kullanabilmek için neler gerekli?

Cevap 2: “Ödeme İste” sisteminin kullanılabilmesi için alacaklı tarafından borçlunun hesap bilgileri, yani, Kolay Adres, TR Karekod ya da IBAN+Ad Soyad bilgilerinin bilinmesi gerekiyor.

Soru 3: “Ödeme İste” sistemi alacaklı ve borçlu farklı Ödeme Hizmeti Sağlayıcısı (ÖHS) ile çalıştıklarında da kullanılabiliyor mu?

Cevap 3: Evet, kullanılabiliyor.

Soru 4: “Ödeme İste” sisteminde, alacaklı ödeme talebi ilettiğinde borçlunun nasıl haberi olacak?

Cevap 4: Borçlunun ÖHS’si, gerekli kontrolleri yaptıktan sonra kendi iç sistemleri üzerinden “Ödeme İste” oluşturarak borçluya anlık bildirim iletir.

Soru 5: “Ödeme İste” sisteminde, borçlu kendisine iletilen ödeme talebini reddedebilir mi?

Cevap 5: Evet, borçlu “Ödeme İste”ye yanıt olarak kabul ve ret cevabı verebilir.

Soru 6: “Ödeme İste” sisteminde alacaklı, ödeme talebine ilişkin borçludan gelen yanıtı hemen öğrenebilir mi?

Cevap 6: Evet, öğrenebilir. Alacaklının ÖHS’si, borçludan gelen yanıtı anında alacaklıya iletir.

Soru 7: Borçlu, ödeme talebini kabul ederse işlemi hangi yolla gerçekleştirebilir?

Cevap 7: “Ödeme İste” sisteminde, borçlu kendisine iletilen ödeme talebini kabul etmesi durumunda, söz konusu ödeme FAST veya havale yoluyla gerçekleştirilebilir.